Гісторыка-культурная спадчына
Гісторыя ўзнікнення, асноўныя этапы фармавання і развіцця, падзеі і асобы, звязаныя з помнікам
Каменны замак у Лідзе загадаў пабудаваць Вялікі князь літоўскі, рускі, жмойцкі Гедымін (1316-1341 гг.). Будавалі ў 1323-1328 гг. палонныя з Валыні і Кіева. У 1323 годзе Гедымін накіраваў Папе Іаану ХХІІ ліст, у якім выказаў гатоўнасць прыняць хрысціянства за цану міру з крыжакамі. Папа забараніў крыжакам паходы на літоўскае княства, было складзена чатырохгадовае перамір’е. У 1325 годзе Гедымін выдаў сваю дачку Альдону за Казіміра – сына польскага караля Уладзіслава Лакетка. У 1326 годзе літоўскія паслы заключылі мір з Ноўгарадам. Ва ўмовах міру з суседзямі князь Гедымін узвёў Лідскі замак і ўмацаванні ў Вільні. Сваё прызначэнне замак выканаў часткова: адбіўся ад нападу атрада смаленскага князя Юрыя Святаслававіча 5 жніўня 1406 года, ад войскаў князя Свідрыгайлы ў жніўні 1433 года, але здаўся без бою крыжакам у студзені 1392-га і войскам Івана Хаванскага ў снежні 1659-га.
Пасля 1659 года у абарончых мэтах замак не выкарыстоўваўся. У замку адбываліся падзеі вялікай значнасці. Тут у 1386 годзе прынёс прысягу Вялікаму князю літоўскаму і каралю польскаму Ягайлу полацкі князь Скіргайла. У 1422 годзе праходзіў знакаміты вясельны пір караля Уладзіслава Ягайлы і князёўны Соф’і Гальшанскай. У ліпені 1506 года падпісаў перадсмяротнае завяшчанне кароль Аляксандр у прысутнасці літоўскіх магнатаў, сваёй жонкі Алены Іаанаўны – дачкі вялікага маскоўскага князя Івана ІІІ. Адсюль адыходзіла на пераможную Клецкую бітву шляхетнае апалчэнне. На тэрыторыі замка да 1553 года знаходзілася праваслаўная царква, жылыя і гаспадарчыя пабудовы, калодзеж, з 1568 года суд, архіў. Руіны замка ў ХІХ стагоддзі прыцягнулі ўвагу вядомых мастакоў Пешкі, Орды, Гразнова і інш. У руінах замка ў ХІХ стагоддзі паказвалі кінастужкі, залівалі лёд, служылі імшу, наладжвалі спаборніцтвы, давалі старт матацыклетным раллі. У ліпені 1941 годзе ў замку быў лагер савецкіх ваеннапалонных. Пасля вайны ўнутраны двор замка выкарыстоўваўся як спартыўны стадыён. З 2004-га замак дзейничае як турыстычны аб’ект. Праводзяцца рыцарскія фэсты, турніры, арганізоўваюцца выставы.
Гісторыя даследаванняў помніка
На пачатку ХХ стагоддзя Лідскі замак агледзеў рускі архітэктар, дзеяч у вобласці рэстаўрацыі помнікаў сярэднявечнай архітэктуры, супрацоўнік Імператарскай Археалагічнай Камісіі П. П. Пакрышкін. Дзякуючы Пакрышкіну Лідскі замак атрымаў статус недатыкальнага. Сса сродкаў МУС былі вылучаны двума траншамі 1943 рублі, а ў 1909-1910 годзе праведзены першы рамонт. У 1920-я гады раскопкі ў замку правёў польскі археолаг Тадэвуш Буршэ, былі збудаваны дзве тонкія сценкі ў паўднёва-ўсходнім і паўднёва-заходнім вуглах. Першыя дакументальна пацверджаныя археалагічныя працы ў Лідскім замку правёў аспірант інстытута гісторыі АН БССР М. А. Ткачоў. У 1970 годзе ён абмераў сцены і заклаў некалькі шурфоў у замкавым двары. Былі знойдзены фрагменты глінянага і шклянога посуду 14-17 ст., адломкі дахоўкі, кафляў і абкладальнай паліхромнай пліткі.
У 1974 годзе у замкавым двары 12 невялікіх шурфаў заклаў навуковы супрацоўнік інстытута гісторыі АН БССР Я. Г. Звяруга. У 1975 г. рэстаўрацыю Лідскага замка ўключылі ў план работ Спецыяльных навукова-рэстаўрацыйных майстэрняў (СНРМ) Міністэрства культуры БССР. У верасні 1976 года былі праведзены архітэктурна-археалагічныя даследаванні, якія пацвердзілі ўнікальнасць гэтага збудавання. Навуковы кіраўнік работ С. Г. Багласаў прапанаваў праект поўнага аднаўлення замка. Яго прапановы былі прыняты Лідскі гаркамам партыі і гарвыканкамам, былі выдзелены неабходныя грашовыя сродкі, якія дазволілі правесці шырокамаштабныя археалагічныя даследаванні. Кіраваў археалагічнымі раскопкамі аспірант інстытута гісторыі АН БССР А. А. Трусаў. Улетку 1977-га у замкавым двары былі закладзены пяць раскопаў. Археалагічныя работы выконвалі студэнты гістарычнага факультэта БДУ.
У 1978 годзе дэталёваму вывучэнню падпаў замкавы двор. Тэрыторыя двара была разбіта на квадраты (4х4), кожны з якіх раскопваўся як асобны раскоп. Усяго было закладзена 17 раскопаў. У 1980 годзе у цэнтральнай частцы двара былі закладзены чатыры раскопы. Дэталёва даследаваліся два даўнейшыя калодзежы. Вывучэнне культурнага пласта замкавага двара працягнулася ў 1985-1987 гг. пад кіраўніцтвам малодшага навуковага супрацоўніка Інстытута гісторыі АН БССР А. К. Краўцэвіча. З 1979 года у Лідскі краязнаўчы музей былі перададзены 18 тысяч артэфактаў, галоўным чынам, фрагменты керамічнага посуду, а таксама абломкі цэглы, кафлі, дахоўкі, шклянога посуду, металічныя замкі, ключы, прылады, падковы, арбалетныя балты, каменныя ядры, манеты. Самыя цікавыя артэфакты захоўваюцца ў інстытуце гісторыіі АН Беларусі. Па выніках археалагачнага вывучэння М. А. Ткачоў, С. Г. Багласаў, А. А. Трусаў унеслі свае прапановы па рэканструкцыі Лідскага замка. З 2012 па 2016 гады праведзена рэстаўрацыя і рэканструкцыя Лідскага замка за кошт сродкаў дзяржаўнай праграмы "Замкі Беларусі".
Апісанне гісторыка-культурнай каштоўнасці
Замак пабудаваны з валуноў, цэглы і вапны. У плане – гэта няправільны чатырохвугольнік (92,6х79,5х82,9х81,85) з двума вуглавымі вежамі. Сцены таўшчынёй 1,5-2 метраў, вышынёй 14 метраў, складзены з валуноў і вапны. Уверсе яны пераходзяць у баявую галерэю, цагляная сценка галерэі мела адзін рад байніц. Памост галерэі апіраўся на драўляныя бэлькі. Паўднёва-заходняя вежа будавалася адначасова са сценамі. У пачатку 15 стагоддзя пабудавана паўночна-ўсходняя вежа, уздоўж паўночнай сцяны выкапаны роў, на рацэ Лідзейка пастаўлена дамба, якая дазволіла стварыць вакол замка водную абарончую прастору. Выдатна захавалася паўднёвая сцяна аж да байніц, на вышыню да 11-12 метраў, усходняя і паўночная на вышыню да васьмі метраў, горш захавалася заходняя – выстаяла толькі цэнтральная частка да вышыні шесць метраў. У паўднёвай сцяне захавалася сем байніц. Ад паўднёва-заходняй вежы не засталося нават падмуркаў, паўночна-ўсходняя вежа ўцалела да вышыні чатырох метраў. У паўночна-ўсходняй вежы захаваліся два каміны, чатыры нішы, уваход і лесвіца ў сцяне. Замкавы двор цалкам перакапаны.
Ансамбль былога кляштара піяраў:
Свята-Міхайлаўская царква (былы Іосіфаўскі касцёл) кляштарны корпус 1797-1824 гады, 1863 год (праваслаўная царква)
г. Ліда, вул.Савецкая, 20Будынак
1912
год
г. Лiда, вул.Фабрычная, 6
Аднапавярховы ў плане будынак з двухсхільным дахам. Тарцовыя фасады завершаны шчытамі. Размешчаны адасоблена. Асноўны будаўнічы матэрыял цэгла. Аконныя праёмы прамавугольныя, вырабленыя з дрэва.
Будынак
1912 год
г. Лiда, вул. Савецкая, 31
Пабудаваны
з цэглы ў пачатку 20 стагоддзя. П–падобны ў плане аднапавярховы аб’ём вылучаны высокім
мансардавым дахам. Галоўны фасад мае
сіметрычна-восевую кампазіцыю, якая падкрэслена бакавымі двухкалоннымі
порцікамі. Цэнтральны ўваход фланкіраваны пілястрамі, раней тут быў чатырохкалонны
порцік з франтонам, выдзвінутым у пешаходную частку вуліцы. Сіметрыя фасада
падкрэслена прамавугольнымі аконнымі праёмамі. З боку дваровага фасада
паўкруглая тэраса, фланкіраваная бакавымі крыламі дому.
Будынак друкарнi
канец XIX стагоддзя
г. Лiда, вул. Ленiнская, 23
Двухпавярховы у плане будынак з
двухсхільным дахам. Размешчаны адасоблена. Тарцовыя фасады завершаны шчытамі.
Асноўны будаўнічы матэрыял цэгла. Аконныя праёмы прамавугольныя. На тэрыторыі, на якой у сучасны час размешчана Лідская
тыпаграфія, у сярэдзіне ХІХ стагоддзя быў гарадскі астрог. На плане ўезнага горада Ліда, які
быў складзены ў
Капліца Маці Божай Ружанцовай
1824 год
в. Беліца, Лідскі раён
Пабудавана ў 1824 годзе з дрэва
манахамі-дамініканцамі. На паўднёва-ўсходняй ускраіне вёскі, на могілках.
Прамавугольны зруб з трохграннай апсідай. Двухсхільны бляшаны дах завершаны на
галоўным фасадзе чатырохграннай шатровай вежачкай-званіцай з макаўкай. Трохвугольны
шчыт галоўнага фасада мае арачную нішу, у якой устаноўлена драўляная скульптура
Хрыста. Фасады гарызантальна ашаляваны, расчлянёны прамавугольнымі аконнымі
праёмамі ў плоскіх ліштвах. Капліца – помнік народнага
драўлянага дойлідства.
1840, 1932 гады
Касцёл св. Міхаіла
1837 год
в. Нецеч, Лідскі раён
Касцёл пабудаваны ў 1837 з цэглы і дрэва памешчыкам Станіславам Ласковічам. Прамавугольны ў плане накрыты двухсхільным дахам аб’ём з трохграннай алтарнай часткай (апсідай). На фасадах будынка вылучаны канструкцыйны каркас у выглядзе цагляных слупоў. Драўляныя прасценкі вертыкальна ашаляваны і прарэзаны прамавугольнымі і арачнымі аконнымі праёмамі, паўкруглымі люкарнамі на фасадзе. Галоўны фасад вылучаны чатырма прысценнымі калонамі і завершаны трохвугольным франтонам з вежачкай-званіцай над ім (узведзена ў 1920 годзе замест васьміграннай). Над апсідай вальма даху завершана чатырохслуповай шатровай сігнатуркай. Унутраная прастора падзелена чатыры гранёнымі слупамі на тры нефы. Алтарнай перагародкай аддзелены аб’ём апсіды з бакавымі сакрысціямі. Над уваходам – хоры на двух калонах. Перад храмам асобна пастаўлена мураваная трохярусная чатырохгранная шатровая званіца. Касцёл – помнік культавай архітэктуры з вытрыманымі формамі класіцызму.
Касцёл Узвіжання Святога крыжа
ХVIII стагоддзе
Крыжаўзвiжанская царква
1810 год
в. Бабры, Лідскі раён
Кампазіцыя царквы складаецца з прамавугольных у плане аб’ёмаў бабінца, асноўнай залы алтарнай часткі з прыдзеламі. У 1880 годзе над бабінцам надбудавана званіца, пры ўваходзе зроблены тамбур. Асноўны аб’ём і алтарная частка накрыты вальмавым дахам. Чацверыковы ярус званіцы завяршае шацёр з цыбулепадобнай галоўкай. Бабінец, асноўны аб’ём і алтарная частка аб’яднаны агульным карнізам. Сцены вертыкальна ашаляваны, на цокальнай частцы будынка імітаваны руст, характэрны для мураванай архітэктуры класіцізму. Памяшканні царквы звязаны паміж сабой арачнымі праёмамі. У апсідзе маляўнічая размалёўка (пейзаж). Іканатас устроены ў першы ярус, у якім сем абразоў. Храм вырашаны ў традыцыях народнага драўлянага дойлідства.
Крыжаўзвiжанская царква
1928 год
Царква пабудавана ў пачатку 1928 года з дрэва. Адзіны прамавугольны ў плане аб’ем, які пераходзіць у трохгранную апсіду. Двухсхільны дах з вальмамі над апсідай завершаны з боку галоўнага фасада васьміграннай шатровай вежай з макаўкай. Над алтарнай часткай – цыбулепадобны купал на гранёным барабане. Трохвугольны шчыт на галоўным фасадзе мае арачную нішу, у якой устаноўлена драўляная скульптура Хрыста. На фоне фігурнай гарызантальна-вертыкальнай шалёўкі фасадаў вылучаюцца прамавугольныя аконныя праёмы ў простых ліштвах. Уваход арганізаваны праз невялікі прытвор (бабінец) пад двухсхільным дахам. Зала царквы перакрыта ашаляванай падшыўной столлю на падугах, над уваходам – хоры на чатырох слупах, на якія вядзе бакавая лесвіца. Аднаярусны іканастас з сем абразамі. Помнік народнага драўлянага дойлідства.
Міхайлаўскі касцёл
1900-1905 гады
Пакроўская царква
1774 год
Пакроўская царква
пачатак XX стагоддзя
в. Збляны, Лідскі раён
Пакроўская царква – крыжа-купальны храм. Па падоўжанай планіровачнай восі размешчана трохярусная званіца з купальным верхам і арачнай галерэяй, асноўны аб’ем з пяціграннай апсідай. У прасторавай кампазіцыі дамінуе купал асноўнага аб’ёму, устаноўлены на васьмігранным светлавым барабане. Архітэктурны дэкор уключае прафіляваны карніз, ліштвы арачных аконных праёмаў, вуглавыя лапаткі. У інтэр’еры светлавы барабан падтрымліваюць падпружныя аркі, перакрыцці – цыліндрычныя скляпенні. Помнік архітэктуры руска-візантыйскага стылю.
1930 год
г. Лiда, вул. Мiцкевiча, 8
Будынак пошты пабудаваны ў 1935
годзе ангельскай будаўнічай фірмай у стылі канструктывізму. Асноўны аб’ём
будынка чатырохпавярховы, да яго
далучаны два аднапавярховыя блокі. Першы паверх абліцаваны буйнапамернай пліткай. Аперацыйная зала мае
шкляны дах. Увесь будынак прыкладна 3 тысячы метраў у квадраце. У пачатку 20-х гадоў польскія ўлады інтэнсіўна
аднаўлялі разбураную вайной паштовую гаспадарку. Пошта размяшчалася ў старым
дарэвалюцыйным драўляным будынку, у якім было цесна і пошце, і тэлеграфу. Таму
ўлады Віленскай паштовай акругі і мясцовыя гарадскія ўлады сумеснымі намаганнямі ў сярэдзіне 30-х гадоў пачалі
будаваць у Лідзе новы будынак пошты па англійскім праекце. У
Пасля
верасня
Канец ХІХ – пачатак ХХ стагоддзя
1793 год, XIX стагоддзе
в. Голдава, Лідскі раён
Царква знаходзіцца на паўночнай ускраіне вёскі. Рэканструявана ў 19 стагоддзі з дрэва. Перад царквой усталявана двухярусная шатровая званіца каркаснай канструкцыі. Складаецца з прамавугольных у плане бабінца і асноўнага зруба, пяціграннай абсіды з нізкай рызніцай. Над бабінцам – чацвярык званіцы, накрыты шатром з цыбулепадобнай галоўкай на васьмігранным барабане. Асноўны зруб накрыты двухсхільным дахам з вальмамі над абсідай. Пры пераходзе ад асноўнога аб’ёму да алтарнай прыбудовы дах утварае трохвугольныя навісі. Сцены царквы ашаляваны. Аконныя праёмы лучковыя, размешчаны ў верхняй частцы сцен. Бабінец асвятляецца дзвюма люкарнамі, размешчанымі абапал увахода. Інтэр’ер царквы зальнага тыпу. Тры дзвярныя праёмы, якія звязваюць бабінец з асноўным памяшканнем абрамляюць шырокія масіўныя ліштвы. Над уваходам – хоры. Царква – помнік драўлянага дойлідства.
Эскізы фасадаў гісторыка-культурных каштоўнасцей
КОДЭКС РЭСПУБЛІКІ БЕЛАРУСЬ АБ АДМІНІСТРАЦЫЙНЫХ ПРАВАПАРУШЭННЯХ ад 21 красавіка 2003 г. N 194-З